[size=85]2012-01-23[/size]
Ennenkuin tuon Pietarin ohilentokaikukokeen matalista signaalinvoimakkuuksista ehditään tehdä liikaa teoreettisia johtopäätöksiä, tutkitaan pikaisesti Rx-asemani paikalliset maastoesteet eri ilmansuuntiin. Näitä löytyikin, varsinkin etelään.
Itään Rx-asemastani on luonnonesteenä Vaivion - Pärnävaaran harjualue, jonka on havaittu leikkaavan kantamaa ainakin 2 m bandilla. Antennieni länsipuolella taas kulkee noin 100 m päästä matalakilovolttilinja. Eteläpuolella antenneja taas on n. 300 m päässä korkeajännitelinja, joka kulkee vieläpä osan matkaa vierekkäin matalamman kV-linjan kanssa. Radioaalto kulkee tunnetusti sille helpointa tietä. Näiden eteläsuunnan lankojen välistä pujottelemisen sijasta se oletettavasti mieluummin ylittää ne, ja samalla pääosin niiden katveeseen jäävät matalat Rx-antenninikin.
Eteläsuunnan kaukaisia, horisontin tasalta saapuvia aaltoja nämä voimalinjat siis saattavat varjostaa vahvastikin, mikä lienee yksi syy edellisen kokeen Pietarin lentsikkaheijastusten matalaan signaalivoimakkuuteen. Horisonttiin nähden jyrkemmässä tulokulmassa olevien, lähempänä lentävien koneiden kaiut taas pääsevät tulemaan antenneihini vapaasti lankojen yli. Ekan liitekuvan yläkuvina näkyvät antennini, jotka todellakin ovat puunlatvojen alapuolella. Niiden alla ovat kuvat länteen ja varsinkin etelän suuntaan VHF-laineiden loivia tulokulmia varjostavista voimalinjoista.
Kaiku Kannaksen päältä?
Vaikka Pietarin pohjoispuolella näkyy harvoin koneita, löysin sentään arkistoistani yhden tällaisen ylityksen tallennuksen. Toisessa liitekuvassa näkyy jo aikaisemmassa viestissä kuvatun UAE201-vuorolla lentäneen jättijumbo A380:n reitti Pietarin ylitse Kannasta pitkin luoteen suuntaan.
Tämän koneen Pietarin Tx-aseman ohitus näkyy mahdollisesti kohdassa 12:22:30 loivasti kulmikkaana dopplerviivana, toisena oikealta olevan nauhan keskellä olevan Tx-taajuuden oikealla puolen. Kulmikas dopplerjälki syntyy yleensä koneen suunnanmuutoksista, alkaen kaartoon lähdöstä, ja loppuen kaarrosta oikaisuun. Tällainen kurssinmuutos näkyykin flightradarin tallentamassa koneen reitissä juuri ennen Pietaria.
Koneen jälki jatkuu vasemmanpuoleisen nauhan läpi, keski-Tx-taajuuden oikealla puolen, aina ruudun tallennushetkeen saakka. A380:n suuri koko on epäilemättä vaikuttanut varsin voimakkaan ja jatkuvan kaikujäljen syntymiseen.
Kantama esteettömään pohjoissuuntaan
Kolmas liitekuva esittää 9754 m korkeudessa luoteeseen lentävää Boeing 747 -jumboa vuorolla TSO587. Pohjoispuolella Rx-asemaani lentävän koneen kaiku oli seurattavissa likimain Rautavaaralle asti, näkyen nauhan oikeanpuolimmaisena jälkenä aikaleimojen 14:34:00 ja 15:35:00 välille.
Sijainti vastaa suunnilleen kuvan APRS-karttaan piirtämääni 410 km etäisyyttä Pietarista. Tämä puolestaan vastaa likimain Pietarin TX-aseman radiohorisontin etäisyyttä. Samoille tienoille olen saanut seurattua useita luoteeseen lentäviä koneita, ja korkeammalla lentäviä hieman pidemmällekin, parhaimmillaan aina Iisalmen - Kajaanin puolivälin paikkeille.
Rx-asemaani nähden maastoesteetön pohjoissuunta siis näyttäisi kantavan lentsikkaheijastuksia likimain teoreettiseen Pietarin Tx-aseman VHF-aaltojen radiohorisonttiin saakka.
T: - HJ -
Lisäys: Tnx Fb teoriakommentista, Antti!