Kalakukon laskenta kiinnostaa

No, minäkin osallistuin Kalakukko-kisaan. Kerhommehan on lupautunut tulostenlaskentaan. Kyselin 2metrillä, mutta silloin ei sattunut tietäjää paikalle. kuinka se laskenta käytännössä tapahtuu? On kokäytössä jotain laskentaohjelmaa? Manuaalisestihan se olisi valtava urakka. Itse en ole “verissäpäin” kilpailija, vaan kuulostelin siinä välillä muidenkin touhuja, Osanottajia taisi olla paljon. 40m bandi ei oikein vetänyt, joten sille saini vain ykden QSOn. Kuulin siinä sivusssa sellisenkin, että joku kilpailija “hätisteli” ulkomaalaisen pois. Minä en olisi niin tehnyt. Emmehän voi pysäyttää radioaaltoja rajalla tullitarkastuksessa rajalla. Ehtiihän sen ulkomaalaisen diskata sitten laskennassa ja vaikka laittaa yhteyden jälkeen QSL-korttiin huomautuksen “Contest only for Finland” tai sinnepäin. 73’s

Moi Kai …

Kalakukon laskenta on täydessä käynnissä. Tähän mennessä on aikaa mennyt noin 48 tuntia ja laskenta on puolivälissä. Sinunkin lokisi tuli, tnx.

Yhteensä tarkastettavia kusoja on n. 12.000 kpl ja tarkastus tehdään ihan käsin vertaamalla kahta lokia keskenään. Siihen menee suurin aika.
Toiseksi suurin aika menee kaikkiin tietokonenäpertelyihin, kun joutuu erimuotoisia lokeja sovittamaan samaan muottiin.

RTTY-tulokset valmistuvat tänään heti kun saan Manun, OH7UE; lokin. CW- ja SSB-tulokset siirtyvät ainakin maanantaihin, koska pitää odottaa postissa tulevia lokeja.

Kerron vähän lisää kun rumba on ohitse.

Jari, OH2BU/OH7RF

Minä ymmärsin, että lokien vertailu tehdään “käsipelissä”, vaikka tietokanta on jo 12 000-rivinen. Valtava urakka! Olisiko meidän kerholla riskiä tai halua hoitaa tuo laskenta jatkossakin, kilpailjoiden määrähän saattaa kasvaa, eli urakasta tulee yhä suurempi. Noin ison kannan käsittelyn voisi jo tehdä tietokoneella. Minulla olisi Paradox-tietokantaohjelmisto. Siinä on vain se ongelma, että se on vanhentunut (versio 9), uusia versioita ei tehdä enää, toimii vain Windows 98:ssa ja XP:ssä, ei Windows 7-8:ssa, eikä Linuksissa. Tein kaupan inventaarin laskentaa varten ohjelman 1995 paikkeilla dossin dBase IV:een ja porttasin sen Paradoxiin, windowsiin. Eli, jos minä tekisin lokien laskentaohjelman, sen antaisin RA-kerhon käyttöön ja jos jollakulla on uudempia tietokantoja, niin sen antaisin portattavaksi uudempiin koneisiin ja uudempiin käyttöjärjestelmiin. Itse en enää viitsi uusia tietokantaohjelmistoa, koska jäisin muutaman vuoden kuluttua eläkkeelle. Paradox-laskenta ei ole niin luotettava kuin dBase-laskenta, senkin vuoksi siitä pitäisi päästä sitten eroon, jos joku myöhemmin osaisi…
Onhan minulla juttu siitä inventaarilaskennasta. Me laskimme inventaarin ennen käsin, se kesti melkein kolme kuukautta. Sitten kun ostetiin ensimmäinen taskulaskin, inventaari laskettiin kolmessa viikossa. Ja nyt kun on tietokone, minä lasken sen kolmessa minuutissa. Kolme viikkoa sitten tarkastelen ja etsin virheitä, lasken uudelleen ja tulostan paperille.

Kalakukon tarkastusraportit saapuivat tänään. Tuollaiset raportit olis mukava saada muistakin kotimaan kisoista. Isommista ulkomaisistahan ne jo tuleekin…
Tuo Kalakukon raportti oli selkeä, helppo tutkia missä tuli sössittyä…

Kiitos kuuluu Jarille, OH2BU/OH7RF.
Tarkastukset olivat iso urakka lyhyessä ajassa läpivietynä!
Arto