Kokemuksia harjoituksesta

#1

Ilomantsi OJ7BD

Asemapaikkana oli Ilomantsin Huuhmarisvaara. Pogostan kylän keskustaa en edes harkinnut ennakkoharjoittelun perusteella. Karjalainen vaaramaisema tarjoaa hyviä asemapaikkoja, mutta on myös herkkä blokkaamaan tiettyjä pistesuuntia pois. Näin olisi ollut Pogostan ja Joensuun solun (OH7JJT Kiihtelysvaara) kannsa, välissä oli 239m vaaran huippu Ilomantsin Marjovaaran pohjoispuolella.

Avasin yhteydet 11:20.
Yhteyskokeilut menestyksekkäästi
Ilomantsi - OH7JJT Joensuu (Kiihtelysv)
Ilomantsi - OH7LPS Joensuu keskusta
Ilomantsi - OH7MLE Kitee
Ilomantsi - OH7NE Outokumpu

Sanomomien lähetystä ja paperiurakkaa autoasemassa (IC208 50W + puoliaallon tikku).
Olin printannut pienen romaanin paksuisen nipun turva-ohjeita, joita aloin silmäillä. Huomasin käyttäneeni omaa kuntanumeroa kaikkiin lähteviin sanomiin vastaanottajan sijaan… Apua, mitä kuntanumeroa pitikään käyttää Karjala HQ -asemalle. Olikos Onkamo Tohmajärvellä? Entäs Suomi HQ, oliko se Tampereella vai Ikaalisissa…

Sanomat liikkuivat hyvin ja kuittaukset tulivat Karjala-tasolla.
Suomi HQ:lle lähetin 3 sanomaa, klo 12:09, 12:25 ja 14:35. Mihinkään näistä en saanut kuittaussanomaa harjoituksen aikana (tosin kahdelle ensimmäiselle tuli kuitti 15:01 minuutin yli harjoituksen lopun).

Lähetin yhden oikosanoman Outokumpuun Joensuun kautta. Meni ok, kuittaussanoma tuli myös suorilla.

30 A sulake ei kestänyt harjoitusta, vaan rikkoontui epänormaalilla tavalla. Varasulakkeet oli vat mukana.
Kahvia kului termoskannullinen.
Harjoituksen jälkeen avulias paikallinen tarjosi starttiapua. Akku loppui yllättäen - ennen talvea on mentävä akkukaupoille.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksista.

73 Arto

#2

Rääkkylä OJ7HKS

Jep, täälläkin tulosteltiin hirmuinen nippu paperia, joita ei sitten millään jaksanut tietenkään etukäteen lukea. Alkuun manailtiin urakalla sitä paperin määrää mikä oli täytettävä ja yritettiin selata ohjeita läpi. No, itse puheliikenne meni suht hyvin, mutta liekkö kuntanuerot olleet sinnepäinkään sanomissa se jäi epäselväksi. Eikös lähtevään sanomaan tule kuitenkin oma kuntanumero, sillä eihän sitä voi tietää missä jokin jopa toisella puolella Suomea oleva esim. valtakunnallinen johtoasema sijaitsee? Kaiketikkin kai ne sanomat jonnekkin meni. Lokienkaan täyttö ei mennyt aivan protokollan mukaan.

Eikan OH7ER tekemällä J-tikulla kuului hyvin Kiteen lisäksi Kesälahti ja jollakin lailla luettavasti myös tohmajärvi. Artokin kuului jossakin välissä suhinan ja rätinän takaa tunnistettavasti. Toisella radiolla monitoroitiin toista taajuutta kera 5/8 tikku auton katolla, josta kuuluikin hyvin ainakin Tommi OH7JJT.

73 de Jarkko OH7HKS

#3

Päätin workkia Turvan 7RDO:n bunkkeri-QTH:sta, koska sen dipoli on 160 metrissä, ja hyvin se toimikin. Kuulin jopa Ilomantsista Artoa kohinan seasta! Ongelmaksi osoittautui huonot akut. Hain kolmannen jolla homma hoitui, ajelin enimmäkseen vain 5watilla, kerran nostin 50:een kun HQ:ssa oli jotain qrm:ää. Päiväkirjoja ja muuta matskua riittää vielä seuraaviin Turviin. :laughing:

Välitettävät sanomat kirjasin suoraan vain lähtevien kirjaan, ja tietenkin lokiin ja viestilomakkeelle. Kynähommaa on kyllä aika paljon.
Lähetin minäkin Suomi HQ:lle sanoman, eikä kuittausta ehtinyt tulla… on siellä mahtanut olla aika zembalot :smiley:

Mitä tästä opin pari tuliterää akkua ei olisi pahitteeksi, tai agregaatti.

73 OH7NE oisi pari kuvaakin.

#4

Harjoitus onnistui mielestäni hyvin, paperisotaa lukuuottamatta…
Solun asemat kuuluivat hyvin, OJ7TL Kontiolahti, OJ7BD Ilomantsi, OJ7LPS Joensuu Niinivaara. Myös Karjala HQ OF7AB tuli hyvin
Sanomanvälitys myös toimi Pelastusalue tasolla hyvin, valtakunnan tilanteesta en tiedä.
Muita kuultuja asemia; OJ7HKS, OH7MLE, OH7NE, OJ7MN,
Asema varustus oli Yaesu FT 1500m (käytin 5 - 25w tehoa), Vertikaali ant up 7m ja virtalähteenä akku.

-Tommi OH7JJT-

#5

Harjoitus meni meilläkin omasta mielestä hyvin.
Oltiin Valtimolla OH7GYB:n kanssa ensimmäiset kaksi tuntia ja Lieksassa kaksi viimeistä.
Minusta lomakkeiden täyttämisessä ei ollut mitään kummempaa hämminkiä, tuli luettua ohjeet ennakkoon pari kertaa ajatuksen kanssa ja sanomien laatiminenkin onnistui kohtalaisesti.
Radioliikenne oli kankean tuntuista aluksi, mutta äkkiä siihen tuli jonkinlainen rutiini.
Koetettiin kuormittaa Nurmeksen soluasemaa riittävästi joka välitti osan sanomista eteenpäin Joensuuhun, lähetettiin myös muutamia sanomia suoraan OH7KIM:ille Juukaan ja päinvastoin.

Marko OH7ET

#6

KUNTAASEMA JUUKA/OJ7KIM

Operaattori: OH7KIM Kimi
Kirjuri: OH7LNP Erkki
Mobile: Ikäloppu Nissani
Rigit: Kenwood ts 2000 Kenwood 79e käsirigi (Varalla)
Anteenit: 2m/70cm autopiiska ja 80m mobilepiiska (Varalla)

Lähdimme Nurmeksesta ajelemaan Juuan kuntaan n. klo 10 SA Nurmes/Juuka kuntarajan ylittäen pysähdyimme 20km päähän klo:n ollessa 10:30 SA kokeilimme yhteyttä OH7JQA:n joka oli Nurmeksessa asemalla OH7ABE.

Valitsemamme"qth"oli alavalla maalla ja Nurmekseen päin tuli vaaroja väliin joten mobile yhteys Nurmekseen tuotti “kohinaista” yhteyttä 2m FM:llä joten ennen kuin harjoitus alkoi klo 11:00 SA alkoi vimmattu kurvaaminen kohti Juuan paalasmaan saaristoa koska aikomuksemme oli käyttää pielisen pintaa hyväksi mobileqsoissa! Paalasmaan lossille saavuimme klo 10:55 SA ja siitä viime sekunneilla paalasmaan levikkeelle! yhteys 2m oli korjautunut 6-7 sinkkua Nurmekseen vaikka matka oli pitentynyt edellisestä qth:sta about 20-30km joten pielinen toimii…

Harjoitus qsot Solunjohto keskukseen Nurmekseen ja poikittaiset qsot Lieksa-Juuka välillä toimivat hyvin ja tulipahan laitettua qso myös lieksan kautta suoraan 2m:lla jossa tietoisesti oli sanomassa kielioppivirhe taisi olla tyyliin “voiko nurmes toimittaa lisä akku paalasmaan saaristoon jos virta loppuu” pyysimme lieksan välittämään viestin nurmeksen solulle ja katsoimme muuttuuko viesti kieliopillisesti matkalla… viesti kulki välitettynä kieliopillisesti perille kuten kuuluikin virheellisenä! Qsot Valtimolle meni Nurmeksen solun kautta! Taisimme laittaa onkamon johtoasemaan sanomankin Nurmeksen kautta ja kuittausta ei taitu saada takaisin onkamosta!

Mitä opimme? paperisotaa on paljon ja monen lomakkeen täyttäminen vaatii voimia hallita niitä kun sanomia tulee paljon (Autossa paperi nivaskojen kanssa on vaikeuksissa!) Papereiden järjästäminen omiin kansioihin tms järjästykseen olisi varmaan suotavaa? herää kysymys palveleeko nykyiset paperit ja niiden paljous viestintää vai onko paperia paljon kun se näyttää hyvältä vai onko kyseessä tosiaan hyvä juttu? Mielestämme viestikaavakkeet voisivat kokea yksinkertaistamista (Yksinkertainen on kaunista!) Toki nuokin kaavakkeet oppii mutta vaatisi varmaan harjoitusta ja kertaamista ennen kuin taas menee 5 vuotta ja kaikki tieto nupista on kadonnut! Varusteisiin ja varsinkin varavarusteisiin ja valikoimaan olisi panostettava! Teleskooppaava anteeniputki tms+tukianteeni olisi ollut paikallaan niin emme olisi tarvinnut siirtyä ensimmäisestä qth:sta vaan olisimme pystyttänyt teleskoopin jonkä päässä 2m vertikaali…

#7

Olen käynyt Paalasmaalla muutaman kerran. Sehän on Suomen korkein saari, 225m huipussaan ja autolla pääsee sen näkötornille saakka!
paalasmaancamping.fi Sieltä muistaakseni workin aikoinaan 5W käsikapulalla Joensuuhun.
paalasmaancamping.fi/

#8

Kunta-asema Liperi
OJ7VL

Toisena hamssina oli Markku OH7NQI. Hänen kanssaan toimittiin yhdessä myös Turva 2003 harjoituksessa.

Aseman sijoitus
Asema sijoitettiin Viinijärven keskustaan paikkakunnan ainoan kaupan lähelle parkkipaikalle. Paloasemalle matkaa noin 50-100 metriä. Julkisuustavoittelua siis. Mitään näkyvää mainostaulua meillä ei ollut. Monikaan ei ollut kiinnostunut meidän touhuista, että siinä mielessä olisi voitu olla vaikka kotona. Kuitenkin tässä paikan valinnassa olen sillä kannalla, että aseman pitäisi olla ainakin suurin siellä, missä se todennäköisesti oikeasti olisi. Eli Liperin kunnan tapauksessa jossain Liperin keskustassa kunnantalon tai paloaseman seutuvilla.
Paikan valintaan vaikutti myös se, että paikallislehden toimittaja asui lähistöllä ja oli kiinnostunut tekemään jutun Turva-harjoituksesta.

Tämä paikka oli alavalla paikalla ja siksi kuuluvuus oli huono. Polvijärvi ei kuulunut juuri lainkaan. Ainoastaan Outokumpu kuului.

Kalustona oli 1 wattinen käsikapula sekä vanha 2m autokone jossa 1w ja 10w tehoalueet. Antennit GP n 5 metrisen lasikuituputken huipussa ja vähän alempana 5 el pysty-yagi ja 1/4 magneettipiiska. Asema olisi ollut helppo siirtää suksitelineellä jonnekin toiseen paikkaan.

Yhteyskokeiluvaiheessa todettiin, että Outokummun yhteys onnistuu millä antennilla tahansa mutta Polvijärvi ei millään. Ehkä paras sijainti magneettiantennille olisi ollut lähellä olevan jätepaperin keräyssäiliön kansi. Olihan se paljon massiivisempi kuin auton katto.
Koko harjoituksen ajan käytin lähetystehona 1wattia koska se oli riittävä.

Papereista
Jos meinaa perustaa viestitystoimiston autoon niin kyllä siinä tulee ahdasta. Ja vaikka ne kaavakkeet olisi kotona miten hyvässä järjestyksessä tahansa niin kyllä ne autossa sekoittuvat.

Oikein hyvä harjoitus.

#9

Välitän Hannun OH7JQA pyynnöstä Turva 2008 Harjoitus kokemuksia
solunjohtoaseman Nurmeksen näkökulmasta tähän foorumiin…
73 de Kimi OH7KIM :wink:

[size=150] Turva 2008 harjoitus
Solunjohtoasema Nurmes, 6.9.2008 klo 11.00-15.00[/size]

Paikka: Kaukon OH7MK:n QTH Nurmeksen Porokylässä
	Korkeus Pielisen pinnasta muutama metri ja merenpinnasta alun toista
	sataa metriä.

Laitteet: HF radiona ICOM-7400, 50 W,  dipoli antenni
	     VHF radiona Yaesu FT-7800, 20 W, antenni 2x5/8 ympärisäteilevä 5:n metrin 
	     korkeudessa.
	    Akku: 100 Ah:n

Operaattori: Kauko OH7MK   :smiley: 
Kirjuri: Hannu OH7JQA         :ugeek: 

Ennen kello 11:tä jo kokeiltiin HF-yhteyttä ja huomattiin keli kohtalaiseksi, elikkä
toiveita sanomien välittämiseksi silläkin bandilla olisi. Tehoa käytettiin vain 50 W,
näin säästettiin sähköä.

    Viralliset lokiin merkittävät koeyhteydet pidettiin heti harjotuksen alussa ja todettiin
että Valtimolle toimii mutta Juukaan aika huonosti, elikkä ei suinkaan "vitosena"
No, siitä Juukan porukka (Kim, OH7KIM ja Erkki, 7LNP) suunnisti paremmille paikoille,
elikkä Paalasmaan saaristoon. Sieltä sitten yhteydet onnistuivat Nurmekseen ja
poikittaisyhteys myös Lieksaan.

    Valtimon porukka (Marko, OH7ET ja Niko, OH7GYB) olivat osan aikaa Valtimolla ja loput
Lieksassa, joka suuntaan saatiin yhteydet ja lukuisia sanomia kulki moitteettomasti.

   Jos kunta-asemat olisivat olleet kuntien keskustassa niin se vaatisi kyllä suunta-
antennit tai sitten olisi käytetty toistinta joka kyllä tarvittaessa toimii myös akulla.
HF-puheyhteys pelastusalueen johtoasemaan toimi koko harjotuksen ajan hyvin ja
sanomat saatiin menemään ja tulemaan ilman mitään ongelmia.

    Sanomia kulki noin parikymmentä solujohtoaseman kautta, ainoastaan yhdessä
oli jotain hämminkiä kuntanumeron kohdassa.

    Kahviakin kerkisi välillä kupin hörpätä mutta ei siinä monen minuutin taukoja ollut
kun vauhtiin päästiin, kunta-asemat pitivät sanomillaan huolen että painetta riitti.
Ja sitten niihin paperihommiin, se ei taaskaan (oltiin myös 5 vuotta sitten samassa
hommassa) ollut heleppoo.  :blush: 

    Lokikirja tuli kyllä hyvin täytetyksi mutta muissa saattoi tulla pientä lipsumista.  
    Käytössä oli jo kohtuullisen kokoinen pöytä mutta  ei meinannut riittää, lattialla 
    oli osa papereista. Autoasemassa toiminta vaatii yliluonnollisia kykyjä.  :open_mouth: 

    Harjotus meni hyvin ja mediaankin päästiin kun Ylä-Karjala lehden toimittaja teki
jutun lehteen ihan paikan päällä ja kuvien kera.

Terv: Hannu OH7JQA  :ugeek:
#10

Hf-kelit olivat kuulemma välillä poikki Suomi HQ:lle Siksi varmaan ei kuittauksiakaan saatu.
Pitäisikö siis turvautua pinta-aallto etenemis verkostoon, niin ei enää oltaisi keleistä riippuvaisia?
Vaatisiko se paljon nykyistä enemmän resursseja?

#11

Osallistuin harjoitukseen Pohjois-karjalan johtoasemalla onkamossa. Minä ja Jussi OH7KNV otimme vastaan sanomia Outokummun, Nurmaksen, Joensuun ja kiteen soluilta, jotka toimitimme aluevastaavalle eli Matille OH7AZC, joka puolestaan lähetti sanomat edelleen Ikaalisiin tai vastasi tulleisiin kysymyksiin, vastaukset me taasen palautimme takaisin kysymyksen lähettäjälle.

Ennen harjoitusta kävin läpi ohjeita sanomaliikenteeseen sekä ihmettelin sanoma-,kuittaus-, loki-, ja asemapäiväkirja lomakkeisiin ja mietin pitääkö papereita tosiaan olla niin paljon. Onnekseni harjoitusta edeltäneenä ilta Matti piti pienimuotoisen opetustilaisuuden jossa selvitettiin sanomaliikennettä ja miksi lomakkeita on niin paljon ja mitä niihin kirjataan. Samalla painotettiin että rauhallisesti pidetään yhteys ja täytetään paperit ja kun kaikki on valmista niin sitten vasta otetaan uusi yhteys. Jopa tällainen hiljainen hämäläinenkin alkoi pikkuhiljaa ymmärtään ja mieleen hiipi ajatus että kyllä tämä tästä.

Aamulla viimeistelimme asemamme toimintavalmiuteen, järjestelimme paperit varasimme paljon kyniä ympärillemme ja otimme muutaman yhteyskokeilun jossa saimme iloksemme huomata että yhteys Nurmekseen (HF)toimii hienosti, kuin myös kaikki VHF yhteydet muihin soluihin, eli Harjoitus voi alkaa!

Jännittää!! 10.58 kaksi miestä, Minä ja Jussi istumme rigien äärellä ja katsomme toisiamme ja mietimme mihin olemme ryhtyneet, päässä ei ole yhtää muistikuvaa mitä pitää tehdä kun joku kutsuu, mitä kirjataan ja mitä sille sanomalle tehdään ym.ym. Pikainen vilkaisu papereihin ja kyllähän ne asiat muistui mieleen. 11.00 haukoitus jää kesken kun rigistä alkoi kuulua meidän kutsu - se on menoo ny! sanoin Jussille ja siitähän se neljän tunnin rumba alkoikin. Toinen oli kirjurina kun toinen piti yhteyden, ensimmäiset yhteydet meni todellakin harjoitellessa, paperien täyttöä olisi pitänyt sittenkin harjoitella enemmän, kaikki meni melko mukavasti, kunnes jonossa alkoi olemaan useampi yhteys VHF:llä ja HF:llä jouduimme sanomaan usesti että -ODOTA ja merkkasimme aseman “odotuslistalle” ja siitä SUURI KIITOS että jokainen jaksoi odottaa omaa vuoroaan. Jossain vaiheessa kun sanomia oltiin otettu vastaan jo aikas reilusti, tuli meidän vuoro lähettää sanomia ja kuittauksia (samalla myös ottaa vastaan) ja siinä vaiheessa pöydällä oleva paperien määrä olkoi olla jo niin suuri että pelättiin että nyt ne sekoavat, mutta tilanne rauhoitettiin ja hetken huilin jälkeen aloimme selvittämään paperipinoa, joka hupeni yllättävän nopeasti ja taas voitiin jatkaa “puhtaalta pöydältä”. Välillä oli muutaman minuutin hiljaisempi hetki joka käytettiin pöydän siivoamiseen ja hien pyyhintään.

Harjoituksen päätyttyä huomasin, kun olin järjestänyt kaikki paperit nippuihin siivonnut pöyän ja sammuttanut rigit niin edelleen hikipisaroita oli otsalla ja korvissa kuului radioiden suhina ja muutenkin oli väsynyt mutta onnellinen olo eli rankka reissu! kivaa oli vaikka en kyllä kauhean hyvin muista yksittäisiä tapahtumia, paitsi yksi mikki alkoi kiukutella kesken yhteyden mutta viesti meni silti perille (menihän?)
Jussin kanssa pohdimme tuota paperi asiaa, joka on puhuttanut paljon ja ihmettelimme sitä jos meidän oli vaikea saada sopimaan kaikki tarvittavat lomakkeet pöydälle joka oli sentään melkein 2m leveä+ apupöytä niin kuinka autoasemat pystyivät työskentelemään. Todettin vaan että -ehkä amatöörit on niin kovia jätkiä ja likkoja että niiltä onnistuu mikä vaan! :wink:

Kiitos että sain olla mukana Turva 2008 harjoituksessa.

Terveisin
Vesa OH3GUT
Siivikkala
Ylöjörvi