Motorola GM340 linkkejä ja modeja

Kiitos Eikka

Täytyy ruveta tinailemaan.

73 ja hyvää kevättä kaikille
de OH7HL

Piirtelin tuossa tuon trankkumallin ohjelmointilaitteen uusiksi.
Käytössä hiukan paremmin tunnettuja saatavilla olevia komponentteja.

Kytkis on siis sama, mutta osien tyypit on vaihdettu.

Huom. En ole vielä rakentanut tätä, enkä kokeillutkaan.

Disclaimer: En ota vastuuta jos tämä ei toimi.

https://sites.google.com/site/oh7hlhomepage/Home/kuvat/GM340programmer_transistor-version.jpg?attredirects=0

Noniin, trankkumallinen ohjelmointilaite on rakennettu ja kokeiltu.
Hyvin pelaa, vaikka onkin vaan tuommoinen “risuhässäkkä”.

Kiitos vinkeistä tälle foorumille.

HAUSKAA VAPPUA!!!

73 de Harri

Löysin netistä tälle sopivan 3m pitkän virtapiuhan, korvasin vanhan epävarmalta tuntuvan liitoksen. Piuha on sopivalla liittimellä ja sulakepesä 15A sulakkeella kuuluu pakettiin. Hinta oli nykykurssin mukaan 8,69 euroa posteineen. Toimitusaika oli vajaa 2 viikkoa.

http://www.409shop.com//409shop_product.php?id=102187

Oisit matti järjestäny kimppatilauksen, oishan tuommoinen menny miullakin.
Tosin en tiiä onko nykyinen runkoliitin enää pelastettavissa kun tinasin kaapelit suoraan liittimeen kiinni…heh…

Olen yrittänyt rakennella sekä tuon MAX232 piirillä toteutetun, että transistorimallisen ohjelmointipiuhan,
mutta molemmilla sanoo ettei saa yhteyttä radioon. Lisäks radio sammuu samalla kun tulee tuo ilmoitus. Molemmilla siis sama tilanne.

Olisiko jollain ideoita missä vois olla vika?

Kokeilin myös toisella tietokoneella ja sama homma siinä. Voisko vika olla Motossa?

73 de Reijo OH7GGX

Terve Reijo
Kumpaa kautta mikin vai sieltä persauksista yrität tumpata.
Minulla oli joskus väärä pinnijärjestys, sen mic liittimeen, tai pikemminkin luin sen väärin,
tai sitten 5v ei ole rookeri, minä otin 12v akulta sähköt toimii aina.
73 de Eikka oh7knm

Tere
Niin unohdin kertoo että käyn maanataina viemässä sen oman ohjelmointilaitteen kerholle.
Ja se jää kerhon omistukseen. Saa käyttää vapaasti.
De Eikka

Moi,

Mikkiliittimen kautta yritin ohjelmoida. Nuo nastat tarkistin pariin kertaan ja tosiaan parilla erilaisella ohjelmointipiuhalla ja kahdella eri koneella mutta ei vaan lähteny toimimaan.

Kokeilenpa vielä kerholla sillä sinun ohjelmointipiuhalla ja kerhon tietokoneella. Jos ei niilläkään toimi, niin sitten pitää varmaan luovuttaa.

73 de Reijo OH7GGX

Niin ja Moto toimii kyllä muuten ihan ok. Olisin vaan halunnut ohjelmoida siihen useamman suoran kanavan (nyt siinä on toistimia muualtapäin suomea joita en tarvitse) ja 1750Hz piipan.

Laitoin 3 virtapiuhaa tilaukseen, eli Reijolle, Sepolle ja viimeinenkin taisi olla varattu. Alvilta säästyy kun tilaa vähän kerrallaan. Euro on vähän heikentynyt viime kerrasta, eli hinta pyöreesti kymppi.

Terve, ei kellään ole ylimäärästä ohjelmointi kaapelia GM340, joko myydä tai lainata? softa mulla on kun olen noita GP340 kapuloita ohjelmoinut.

73" Antti

Terve Antti,

En tiedä ylimääräisistä ohjelmointikaapeleista, mutta saat tehtyä helposti sellaisen itsekkin. Katso esimerkiksi Eikan OH7KNM linkittämä kytkentä aiemmin tässä viestiketjussa. Kyseisellä piuhalla ollaan ohjelmoitu näitä kerholla ja tuntuisi toimivan.

73 de Reijo OH7GGX

Hei. Olen törmännyt sellaiseen ongelmaan jossa GM-350 radion ollessa skannaus päällä kanavalle asetettu aliääni ei toimi. Pysähtyy siis kanavalle jos siinä on joku häiriö. Jos kanavan laittaa kiinteästi päälle (skannaus pois) aliääni toimii oikein. Meillä on Kokkolassa toistimen ulostulossa aliääni. Estää tehokkaasti kiinan satelliitin häiriöt vastaanottopäässä. Onko kokemuksia tästä? Janne OH6LSL.

Moi,

Kiitos asetustiedoston (codeplug) jakamisesta. Audio hiljaisuuteen voi vaikuttaa se, että esikorostus (voice pre-emphasis/de-emphasis) ei ole asetettu päälle.

Värkkäsin viime viikolla Motorola GM340 radiota käyttäen APRS ja FM Gatewayn, joka pystyy samaa radiotaajuutta käyttäen välittämään APRS/AX.25 paketteja sekä FM-puhetta Internettiin sekä toistamaan netistä päin tulevaa puhetta. Radion lisäksi käytössä on RIM-Maxtrac USB-liityntäkortti ja Raspberry Pi v3. Ohjelmmat ovat SvxLink ja Direwolf.

73, Veijo OH4VA, Ristiina

Vielä jatkoa…

Jos siellä Pohjois-Karjalassa on kiinnostusta laajentaa Motorolan käyttötapoja, niin hommatkaa vaikkapa kimppatilauksena Repeater Builder RIM-Maxtrac -kortteja sekä Raspberry Pi minitietokoneita.

Kirjoitan asenusohjeen ja voimme pitää työpajan netissä tai hienoa olisi tulla käymään siellä Joensuussa paikan päällä opastamassa ja tunkkaamassa yhdessä puheverkkoon kytkettäviä laitteita.

Liitteenä olevassa kuvassa näkyy rakentamani laitteisto, joka on kytketty Suur-Savon Verkon puheverkkoon (SVXReflector Dashboard)

73, Veijo OH4VA