Kytkin ja testasin turvaviestintätoistimille käypäisiä jännitevahteja. TIM workki muuten hyvin, mutta sen asetuksissa ei ollut optiota kiinteälle sijainnille. Siksi se olisi tarvinnut aina GPS:n aina kaverikseen, joten jätin pois. OT-USB taas sekoili pahasti jännitteen mittauksessa, ja oli muutenkin softaltaan epävarma. Wanha OT1 lähti pelittämään varmasti, mutta sen picit on myyty jo aikaa loppuun, eikä uusia valmisteta. Parhaillaan on kokeilun alla Hessu lainaama OT2m.
Node/jännitevahtiradioksi kokeilin ensin SV1300 ja IC-20XT, mutta näiden virrankulutus oli melkoinen, korkeimmillaan puolen ampeerin luokkaa. Sitten vapautin autosta tähänastisen träkkeriradioni, eli kiinalaisen APRS-rigini Feidaxin FD-150A, joka on 2 m käsikapula hyvällä virransäästötoiminnolla. Samaan rigiin kytkin sekä OT1- jännitevahdin, että 2 m pakettinode-TNC:n, joka on Ranen TNC2S Okun nodea varten poltetulla Thenet-rommilla. Näin kumpikin saadaan samaan nodeantenniin, tarvitsematta asentaa niitä ja koakseja lisää.
Yhdistelmän jännitevahti OT1 + TNC2S + käsikapula FD150 kokonaisvirrankulutus levossa on 45 mA, josta radion ja träkkerin osuus on 15 mA. Liitekuvassa näkyy eka koejärjestely, jossa sekä APRS-jännitetieto OT1 kautta, että 2 m pakettinode OH7RDO-2 workkivat saman rigin kautta yhtenä pakettina. Purskeet tulevat parhaillaan hyvin Tommin BPQ-igaten ja noden kautta pakettijaxolta nettiin.
Sähköä löytyy - ilmoitus: 13
OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.2V 24C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
Niinkuin raakapaketista näkyy, träkkeri lähettelee SSID:llä 13 silloin, kun seinäsähköä tulee ja lataus workkii, jolloin terveiden akkujen jännite on ainakin 12,6 V. Akkuvahdin koolin SSID-numero on tietenkin valittu jännitteen mukaan.
Jännitteen ja latauksen ollessa kunnossa jännitevahdin toistojakso on pitkähkö 20 minuuttia. Koska jännitepaketin saapuminen lähimmille igateille riittää, niin APRS-jakeluksi on asetettu on lyhyt WIDE 1-1.
Linkki: aprs.fi/?c=raw&call=OH7RDO-13
Ilmoitus sähköjen katkeamisesta: 12
OH7RDO-12>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.78N/02900.36E# 12.0V 24C- Alijannite - Tarkista akut ja lataus -
Kun lataus katkeaa esim. sähkökatkossa, tai kierrätysakku wanhenee, ja jommankumman seurauksena akkujännite putoaa n. kahden tunnin kuluessa alle 12,5 V, niin träkkeri vaihtaa profiilia. Nyt SSID:ksi vaihtuu 12, ja kommenttiriville ilmestyy kehotus: ‘Alijannite - Tarkista akut ja lataus’.
Jännitteen pudotessa sähkökatkossa, tai yhden upsiakun vuorollaan vanhetessa, träkkeri lähettää heti yhden paketin ilmoituksena, ja sitten uusia tihennetyin 10 min välein, että virran vähentyminen varmasti huomattaisiin.
Koska sähköjen hävitessä kyseessä saattaa olla pahimmillaan laaja maakunnallinen sähkökatko, jolloin myös netti ja sen myötä mm. jännitevahdinkin purskeita välittävät APRS-igatet mykistyvät, niin samalla jännitevahdin pakettien APRS-jakelu laajenee arvoon WIDE 2-2. Pitkien sähkökatkojen esiintymisen saa siis helposti selville listaamalla netistä, tietenkin edellyttäen että sähkönjakelu, netti ja igatet toimivat, milloin on tullut paketteja SSID:llä 12.
Linkki: aprs.fi/?c=raw&call=OH7RDO-12
APRS-akkujännitevahdin mallipaketteja
Esimerkki turvaviestintäaseman aprs-jännitevahdin raakapaketeista puhetoistinta workkivan rinkulan aikana:
2014-09-12 10:23:20 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.8V 19C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-12 10:43:21 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.8V 19C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-12 11:03:21 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 12.9V 19C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-12 11:23:23 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 12.7V 21C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-12 11:43:24 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.7V 21C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-12 12:03:25 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.7V 21C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-12 12:23:26 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.8V 21C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
- Klo 11:03 ja 11:23 Soini, Ari ja Hessu workkivat rinkulassa Okun toistimella, jolloin akkujen jännite tietenkin laskee, maakuntatoistimen käynnistyneen lähettimen kuormittaessa niitä.
- Klo 11:43 rinkula on hiljentynyt, ja toistimen lähettimen kuorma poistunut, jolloin ylläpitolaturipari nostaa akkujännitteen hiljalleen takaisin 12 V lyijyakun latausjännitteeseen, eli n. 13,8 volttiin.
- Samaan aikaan lämpötila puhetoistimen laitelaatikon sisällä nousee 19 C > 21 C, osittain johtuen sen sisätilaa käynnistyessään tilapäisesti lämmittävästä toistimen lähettimestä, ja osittain lämpenevästä päivästä.
Akkujännitteen lasku workittaessa
APRS-jännitevahdin välittämästä akkujännitteen vaihtelusta näkyvät siis paitsi sähkökatkot, myös milloin maakuntatoistimella on pidetty kusoja. Silloin, kun akkujännitteen laskua ei aiheuta sähkökatko, sen todennäköisesti aiheuttaa ahkera workkiminen toistimella. Kuson jälkeen jännite nousee hiljalleen normaaliin 12 V lyijyakun latausjännitteeseen 13,8 V.
Jos taas jännite vuorokausien kuluessa putoaa hiljalleen ja jää pysyvästi alle latausjännitteen, niin yksi akuista on vanhenemassa, ja se on syytä poistaa akkusarjasta kuormittamasta ja lyhentämästä akkuvarmistusaikaa.
Myös lämpötila toistimen laitelaatikossa saattaa puhevarvekusoilun aikana nousta asteen tai pari, kuten seuraavissa esimerkeissä nähdään. Pelkän sähkökatkon aikana lämpötila säilyisi normaalilla vuorokautisella lämpötilavaihtelukäyrällään.
Jännitteen vaihtelu kertoo
Tässä toinen esimerkki akkujännitteen laskusta 13,2 volttiin Hessun OH7NE ja Arin OH7FES puhevarvekuson aikana jännitevahdin paketeissa klo 09:51 - 10:02:
2014-09-13 09:32:54 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.8V 17C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-13 09:51:56 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.2V 19C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-13 10:02:09 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.2V 19C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-13 10:22:10 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.7V 19C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
Kolmannessa esimerkissä kusoilussa on tauko, jolloin akkujännite palautuu 13,7 volttiin klo 10:22. Sitten rinkulaan tulevat mukaan Arin ja Hessun lisäksi Toke OH6RM ja Tommi OH7JJT. Kusoilu näkyy sekä lähettimen kuormituksen aiheuttamana laskuna akkujännitteessä, että pienenä nousuna lämpötilassa klo 11:02 - 11:22:
2014-09-13 10:42:11 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.7V 19C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-13 11:02:12 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 12.7V 21C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-13 11:22:13 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.4V 21C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-13 11:42:14 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.7V 21C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
Okun maakuntatoistinkokeilun loppupurskeet
Lauantaina 19.9. sekä Okun pitkän kantaman pakettinode, jännitevahti, että puheturvatoistin hävisivät yhtäkkisesti kuuluvista. Tässä viimeiset jännitevahdin lähettämät tiedot:
2014-09-20 08:32:06 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.9V 17C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-20 08:52:06 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 13.9V 17C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
2014-09-20 09:12:07 EEST: OH7RDO-13>APOT03,qAR,OH7JJT-7:!6243.82N/02900.36E# 14.0V 17C- Jannitevahti - 3 W 4-el vaakadipoli
Saapuneet jännitevahdin paketit kertovat Okun turvatoistimen akkujen olleen täydessä latauksessa vielä sen äkillisesti hiljentyessä klo 09:12 jälkeen. Kadonneen maakuntatoistimen laitekotelo radioineen, suojamuuntajineen ja akkuineen löytyivät seuraavana aamuna jätettynä kotioveni eteen ulos, jossa yöllinen kaatosade oli ne pessyt.
Selitystä turvatoistimen yllättävälle purkamiselle ei ole saatu. Radioamatöörit kuitenkin olivat asialla. Kaikkien mielestä turvaviestintä ei kuulune radioharrastukseen? Tapahtuneesta lisää: facebook.com/photo.php?fbid … omments=12
T: - Juha -
Linkki: Nopeus, kaistanleveys ja kantama. maanpuolustus.net/threads/aprs-y … ost-151635